Kritisch kijken naar diversiteit in NT2-leergangen

Een workshop door Dietha Koster
Dr., docent of collega, Universiteit Münster, Afdeling Neerlandistiek

Registreer om deze workshop te bekijken

Door uw e-mailadres in te vullen, gaat u akkoord met de Algemene Voorwaarden and Privacy Statement
Watch this content now

Dietha geeft het volgende weg

1 deelnemer maakt kans op het gloednieuwe nieuwe boek 'Kino im klassenzimmer' Urbanek & Koster). Het bevat werkbladen bij vijf Nederlandstalige films: Dunya & Desie, Ben X, Oorlogswinter, Alles is familie en Kenau, en tips hoe deze in te zetten in de NT2-les. Het boek is gericht op docenten Nederlands in Duitsland, maar het deel met werkbladen bij speelfilms is in het Nederlands geschreven en dus ook nuttig voor NT2-docenten in Nederland en Vlaanderen.

To be in with a chance to win this, simply register for their workshop by clicking the button at the top of this page

Meer over de workshop

Onderwijsmateriaal moet diversiteit tonen, stellen beleidsorganisaties zoals UNESCO (2017). Anders gezegd is het idee: 'Hoe meer vreemde vogels, hoe mooier de volière'. Divers onderwijsmateriaal draagt eraan bij dat iedereen zich thuis kan voelen in de klas. Maar hoe is het gesteld met diversiteit in NT2-leergangen? In deze workshop deel ik onderzoek naar hoe gender en seksualiteit in NT2-leermateriaal worden getoond. Hieruit distilleren we een aantal tips voor docenten die hun lessen op inclusieve wijze willen vormgeven.


Hieronder een aantal vragen uit de chat + beantwoording van de spreker:

1. Hi Dietha - welke 6 boeken heb je op de korrel bij je onderzoek, en heb je ook criteria gebruikt voor de keuze van die 6?

> Dag! We hebben 15 boeken onderzocht, en het hoofdcriterium was dat ze een hoofdstuk over familie bevatten. In de bijlage vind je een lijst met de onderzochte boeken en pagina´s. Het onderzoek (en verdere criteria) wordt uitgebreid beschreven in een aankomende publicatie met mijn collega Lia Litosseliti in Linguistics and Education, die naar verwachting einde dit jaar verschijnt.

2. Ik kom toch wel regelmatig tegen dat ik zelf probeer genderneutraal les te geven, maar op weerstand stuit bij cursisten, die bijvoorbeeld moeite hebben met homoseksualiteit. Ik probeer de discussie dan wel op gang te brengen, maar niet iedereen staat hiervoor open.

> Ja, dit is een uitdaging! Ik probeer het altijd zo te brengen: „Er zijn mensen die er zo over denken, en mensen die er zo over denken, en dat is ieders goed recht. (Inter)nationale onderwijsrichtlijnen geven echter aan dat we alle vormen van seksuele en gender identiteiten een plek moeten geven in het onderwijs. Als docent kun je je dan positioneren m.b.t. welke manier jij dat in jouw lessen doet. Bv. door in een les over familie ook foto´s en verhalen van homoseksuele paren met kinderen te tonen. Het is dan aan de cursisten of ze dit verder willen thematiseren of dat het hierbij blijft. Als het hierbij blijft, is het ook OK - dan heb je als docent gedaan wat je kon om diversiteit te introduceren in je les.

3. Ik heb TaalCompleet van A0 tot A2 al eens helemaal geanalyseerd. Geen enkele visuele representatie van seksuele diversiteit gevonden en één enkele verwijzing in een tekst naar het feit dat in Nederland mensen van hetzelfde gender met elkaar kunnen trouwen.

> Interessant om te horen, dank voor het delen! In een vervolgproject waar ik op het moment mee bezig ben, hebben we tot dusver enige subtiele referenties gevonden naar homoseksuele identiteiten in de meest recente drukken van Nederlands in Gang (2018) en Contact! 1 (2019), maar het blijft weinig. Ik houd u graag op de hoogte!

4. Het is een lange weg om te bereiken dat ze zich hiervoor open te stellen, maar het is wel belangrijk dat dit vaak ter sprake komt. Iets wat je nooit hoort is niet normaal, iets wat je vaker hoort kan al bekend klinken en normaler lijken. Als er homoseksuele cursisten in jouw klas zitten, maakt dit het inderdaad meer bespreekbaar.

> Dat heb je mooi beschreven: „iets wat je vaker hoort kan al bekend klinken en normaler lijken“ - UNESCO zou dit vol beamen! Maak zeker gebruik van de diversiteit in je eigen studentenpopulatie om diversiteitsthema´s uit te werken in de lessen!

Dietha Koster

Dietha Koster is universitair docente en onderzoekster taalwetenschap aan de universiteit Münster, afdeling Neerlandistiek. Hier doet ze onder andere onderzoek naar genderdiversiteit in het NT2-onderwijs.

Met trots ondersteund door